Пандемија корона вируса (Ковид-19) и пружање психолошке подршке на првој линији

 Улога психолога у Водичу Европског удружења психолога
(приређено према извору: http://efpa.eu/covid-19)
Коронавирус ковид-19 (Covid-19) постао је главни проблем јавног здравља широм Европе. Eвропска кровна организација психолога ЕФПА поделила је својим чланицама неке смернице за могуће акције психолога у својим удружењима на нивоу локалних заједница и држава.
Као психолози видимо свој први приоритет у коришћењу психолошког знања да помогнемо да се у комуникацији о пандемији корона вируса избегне непотребна анксиозност и смањи страх и да се подрже људи који су вирусом погођени. Ево неких корисних савета из Психолошке прве помоћи, о начину вођења комуникације у време епидемије вируса:
1. Одговорити на локалну ситуацију. Како се ситуација разликује од земље до земље, потребно је прилагодити се  специфичној ситуацији и следити званичне процене и смернице локалних здравствених власти.
2. Прибавити чињенице. Помозите људима да добију праве чињенице, да осигурају објективне информације које Влада пружа о вирусу у нашој земљи путем веб локација на које се могу упутити. Европски центар за превенцију болести (ЕЦДП) такође има посебну веб страницу о корона вирусу коју редовно ажурира.
3. Промовисати безбедност. Људи могу побољшати безбедност следећи смернице о личној заштити и препорученим противмерама заштите животне средине, одржавања друштвене дистанце и противмерама у вези са путовањем. Већина ових смерница за подршку општој популацији званично су објављене у Министарству здравља и одлукама државних органа, које преносе медији. Користите и делите ове смернице.
4. Помоћи људима у суочавању са карантином. Стручњаци за кризу и трауму пружају врло корисне информације о подршци људима који се морају носити са ситуацијом у карантину, о психолошком утицају карантина и како га смањити. Неке од њих наћи ћете на овој страници и на датим линковима.

- Oстати (сигурно) повезан са другима. У случају карантина, људи и даље могу одржавати контакт на даљину. Одржавањем контакта телефоном или преко друштвених мрежа може се подстаћи осећај нормалности и драгоцено место за дељење осећања и ослобађање од стреса. Подстакните људе да са пријатељима и породицом деле корисне информације са владиних веб локација.

- Комуницирати са децом. Разговарајте са децом о вестима о корона вирусу искрено и у складу са њиховим узрастом. Родитељи такође могу помоћи у ублажавању невоља усредсређивањем деце на дневне рутине и распоред. Имајте на уму да ће деца посматрати понашање родитеља и њихове емоције како би научила како да владају својим осећањима током времена.

- Подржати људе да потраже додатну помоћ. Појединци који осећају огромну нервозу или тугу и друге дуготрајне реакције, које негативно утичу на њихово здравље, посао или међуљудске односе, требало би да се консултују са обученим и искусним стручњаком за ментално здравље. 
Психолошка подршка у периоду социјалне изолације током карантина
Многе SOS, теле-апел линије и интернет консултације у периоду карантина представљају алтернативу психолошком саветовању и психотерапији уживо.
Изолација је главна мера заштите већег броја људи од трансмисије вируса, али ако потраје може да има негативне последице по ментално здравље и стога је важна могућност тражења и добијања психолошке подршке и помоћи путем привременог ослањања на онлајн консултације.
Пожељно је да се таква консултација одвија у приватном простору, без ометања, преко технички сигурне везе. Препоручују се професионални алати (Skype, Zoom) и, по потреби, помоћ ИТ стручњака за безбедност.
Психолози или волонтери који се баве оваквим консултацијама морају бити добро информисани, обучени и поштовати професионалне смернице и етичке норме.
Уобичајено је да тимови психолога или волонтера за подршку у кризним ситуацијама имају непрекидну супервизију и могућност консултације са супервизором или колегом у сложенијим случајевима, као и помоћ да се побрину за сопствене емоционалне реакције, како би се сачували од тзв. синдрома изгарања и емоционалне исцрпљености.
Теле-апел линије имају важну улогу у очувању менталног здравља у условима епидемије и ванредног стања.
Тражење помоћи није знак слабости већ одговорности и бриге о себи и ближњима.
Војномедицинска академија отворила је 18. марта 2020. године нон-стоп телефонску линију за психолошку подршку за грађане и припаднике Министарства одбране и Војске Србије: Психолошкa подршкa стручњака ВМА, 064 8467 211.
Министарство здравља Републике Србије - психосоцијална подршка у вези са корона вирусом: телефонска линија 0800 309 309 намењена је грађанима, особама у изолацији и карантину, породицама заражених особа, здравственим радницима и сарадницима.


Телефонске линије на Институту за ментално здравље отворене су за пружање подршке и информације о начинима превазилажења стреса у време епидемије: 063 1751 150 за одрасле  и 063 7298 260 за децу, младе и њихове родитеље.
Друштво психолога Србије (ДПС) поставило је на свом сајту https://dps.org.rs онлајн информације и корисне линкове о суочавању са епидемијом корона вируса, а у сарадњи са Црвеним крстом Србије ангажује већи број психолога на волонтерској основи у раду кол-центра за психолошку подршку и саветовање.
Црвени крст Србије и Црвени крст Београда - Инфо центар за подршку грађанкама и грађанима у вези ситуације проузороковане вирусом COVID19, сваког дана од 8 до 17:30 часова на бројеве 011/2622965 и 011/2624144.
Црвени крст Србије на веб адреси http://www.redcross.org.rs такође нуди веома корисне информације и упутства за понашање према рањивим групама које су изложене већем трпљењу због социјалне изолације, старијим особам и деци, и промовише одговорност, солидарност и саосећање према ближњима.
Савез друштава психотерапеута Србије (ДПСП) обезбедио је бесплатну психотерапијску помоћ и подршку грађанима у кризи због епидемије корона вируса ковид-19 на целој територији Републике Србије, путем телефона, интернет апликација или имедјлом. Контакт са струлнијм лицима, члановима удружења остварује се преко адресе https://savezpsihoterapeuta.org/wp-content/uploads/2020/04/Savez-dru%C5%A1tava-psihoterapeuta-COVID19-18.pdf.
Поред наведених, и друге организације, удружења и локалне заједнице пружају информације и подршку за превазилажење кризних стања, путем теле-апел линија, друштвених мрежа или онлајн саветовања, као и пружањем практичне помоћи у задовољавању основних потреба људи у ванредној ситуацији.
 
Ако имате фамилију и пријатеље у Републици Српској, Друштво психолога Српске отворило је за све заинтересоване грађане бесплатну линију плавог телефона за позиве  од 9 до 17 часова на број 080 05 0305.

На сајту Министарства здравља РС https://covid19.rs објављују се све актуелне информације о епидемији корона вируса.


Коме се обратити у случају заражености вирусом ковид-19?


Симптоми заражености корона вирусом ковид-19 обухватају:
  • ·         Високу температуру
  • ·         Кашаљ
  • ·         Тешкоће са дисањем и плитко дисање
  • ·         Дуже болове или притисак у грудима
  • ·         Помодрелост усана или лица.
Ова листа не укључује све могуће симптоме, па контактирајте лекара надлежног дома здравља ако имате било које симптоме који делују озбиљно или забрињавајуће.
Ако имате изражене симптоме, што хитније затражите лекарску помоћ.
Препорука Министарства здравља Републике Србије и Института за јавно здравље је да се у случају јачих симптома јавите прво дежурном епидемиологу на следеће бројеве телефона:
Министарство здравља 064/89-45-235              
Институт за јавно здравље Србије 011/26-84-566 и 060/018-02-44
За информације о здравственим питањима и превентивним мерама грађанима су на располагању бројеви телефона свих регионалних завода за јавно здравље. Такође, за све грађане и припаднике Министарства одбране и Војске Србије на располагању су током 24 часа и телефони на Војнојмедицинској академији 064/8467-215 и 064/8467-216.