Како задржати смиреност у тешким временима у радном окружењу

 



Пандемије представљају потенцијалну кризу за сваког појединца и погађају целе заједнице, породице, друштвене групе и организације.

Реч "криза" подсећа на разна катастрофична искуства - поплаве, олује, пожаре, терористичке претње, рат, санкције, банкарски слом, колапс на тржишту... На личном плану то може бити губитак нечег или неког вредног, смрт блиске особе, болест, развод, отказ на послу, губитак прихода... Можете се боље носити са кризом ако владате својим осећајима, спроводите своје планове у праксу, подржавате друге и штитите се од негативног понашања.

За кризу која погађа организацију можете се припремити унапред тако што ћете поставити праве људе на права места, донети стратегије, прихватити неизвесност, планирати ризик, комуницирати, пазити на себе и изградити поверење и оданост унутар свог тима.

Кризе се могу изненада развити. Могу се догодити због грешака које сте направили ви или ваша организација или могу бити узроковане догађајима који су потпуно ван ваше контроле, било да су економски, политички или природни, као у случају масовних катастрофа или епидемија.

Без обзира на ситуацију, сачувати мир и самоконтролу од кључног је значаја за ваш лични опстанак и успех ваше организације, без обзира да ли сте вођа, менаџер или члан тима.

 

Криза захтева брз одговор и добру организацију. Али изнад свега морамо сачувати мир у сусрету са катастрофом и јасно размишљање. Што смо боље припремљени за кризу, ефикаснији ће бити наш одговор. Лакше је кад постоји  план за акцију и кад знамо које поступке треба следити. За успешно суочавање са кризом на послу од помоћи је следеће:

1. Организован, ефикасан и координисан тим биће дисциплинован и способан да ефикасно функционише у тешким околностима. Када је свако на свом месту, биће сви мање рањиви у кризи. Чланови тима који добро раде заједно лакше ће препознати и решавати проблеме. Довољан број добро обучених и мотивисаних људи пружа чврсту основу за успех у неизвесним временима.

2. Суочити се с променама. Промене су сталне, а понекад изненадне и непредвидиве. Управљати и радити у нестабилном окружењу у стањима криза може бити тешко и застрашујуће. Игнорисање проблема или одупирање променама не помаже. Тек прихватање изазова омогућава суочавање и управљање било којом потенцијалном кризом. Да би се успешно супротставили невољама нужно је сачувати сржне ведности, разумети ситуацију, јасно комуницирати и прилагодити се променама.

3. Управљање кризом захтева унапред, плански разрађене стратегије за суочавање, али и за опоравак. Кризни тим треба да буде успостављен пре него што се догоди било каква криза.

Препознати кључне ризике и вероватноћу да се догоде услов је за разраду кризног плана и одговра на сваку претњу. Једнако је важно планирати оправак, повратак на уобичајени ниво рада након хитних мера што је брже могуће. То су основе сваке снажне и ефикасне стратегија за суочавање са катастрофама.

4. Ефикасна комуникација је важан део кризног планирања. Ако је комуникација одсутна, нејасна или недоследна, а конфузија и гласине превладају лоша ситуација се може погоршати још више. Брза, јасна и и сажета комуникација може да умири и ојача поверење чланова тима. Важно је осмислити кључне поруке, предвидети питања и припремити одговора на њих, тачне информације, искрено и отворено приказати ситуацију. Доследно, јасно и осетљиво комуницирање учиниће лоше вести лакшим и мање стресним за све који су укључени.

5. Брига о себи. Криза погађа једну од наших најосновнијих потреба - потребу за сигурношћу. Осјећање несигурности, било физичке или психолошке, може изазвати снажне емоције, попут страха и панике. Заштиту пружа развијање отпорности на стрес и учење како да управљате притиском пре него што изазове стрес. Проналажење равнотеже између посла и приватности, брига о себи, налажење времена за опуштање и активности попут медитације, вежбања или вођења дневника поможе нам да развијемо унутрашњу снагу за време када је тешко.

6. Градити поверење. Што је тим изградио веће поверење и оданост вероватније је да ће успешно превазићи кризу од оног који чине изоловани или само за себе заинтересовани људи. Начин на који чланови вашег тима реагују на кризу зависи од тога колико верујете једни другима. Тим без поверења није заиста тим, али када постоји поверење, сваки појединац у тиму постаје јачи и група може постићи заиста значајне циљеве. Поверење и оданост се гради понашањем које демонстрира искреност, интегритет, поштовање и оданост према члановима.

Шта можете учинити да припремите себе и свој тим за потенцијалну кризу, како можете остати мирни и изборити се ако се најгоре догоди? Суочавање са кризом захтева низ чврстих личних вештина и техника:

1. Владајте собом и управљајте својим осећањима. Пре било какаве акције и одлуке, морате да зауставите панику како бисте могли да доносите добре одлуке под притиском. Дајте себи времена да саберете мисли и објективно сагледате ситуацију. Дубоко удахните и смирите свој ум и тело техникама опуштања, попут дубоког дисања, опуштања мишића, свесне пажње и усмеравањем позитивног размишљања. Визуализујте моменат након кризе у ком ћете постићи успех. И не бојте се да затражите помоћ.

2. Успоставите контролу - режим „контролисаног ванредног стања“ и тестирајте свој кризни план. Усредсредите се на управљање стварима које можете контролисати; не трошите енергију и труд покушавајући да промените ствари које не можете да контролишете.

3. Останите позитивни и сигурни и да пружите подршку другима, који могу бити забринути и емотивно узнемирени. Помоћи ће умирујуће присуство некога ко је организован, спреман и одлучан, како бисте што брже решили кризу. При том, важно је да останете емпатични и свесни својих страхова и забринутости. Људи који мисле да се сами морају носити са кризом мање ће то учинити ефикасно од оних који знају да су подржани, зато покажите да ћете се залагати за свој тим.

4. Чувајте се негативних понашања, како у свом тиму, тако и у сопственим поступцима. Кад наиђу невоље, неки људи имају тенденцију да траже уточиште у себичном понашању које може погоршати ситуацију, напуштају тим, окривљују друге, паниче, не поштују смернице. Уместо тога, будите доступни и флексибилни и свесрдно доприносите непосредним потребама вашег тима.

5. Не избегавајте тешке разговоре јер проблем највероватније неће нестати сам од себе - особа о којој је реч можда тога није ни свесна. Важно је да поступате тактично и са пажњом, да се особа не осети посрамљено или увређено због ваших оптужби. Обезбедите приватни простор за разговор, то показује да вам је стало до осећања те особе те ће и њен одговор вероватно бити позитивнији. Будите директни и наведите проблем, дајте конкретан пример понашања  и разлог зашто је то проблем. Дајте особи прилику да одговори. Стрес, анксиозност и друга здравствена стања такође могу бити узроци проблема. Расправите решења и, ако је сложенији проблем, помозите да пронађу решење.